torsdag den 30. august 2018

August opsamlingsheat

Det kunne jo næsten se ud som om jeg er gået helt i stå... det er ikke tilfældet, men jeg kan stadig ikke finde ud af at lave indlæg med billeder fra min Ipad - derfor bliver der noget langt imellem.


Bunden til pilevuggen blev lagt for et par uger siden. Det er temmelig hårdt arbejde, så det er fint at dele det over flere dage. 40x80 cm sådan lige der omkring.
Sidste weekend byggede jeg så et opblødningskar, temmelig simpelt af 2 pallerammer og et stykke kraftig plastic - det virkede fortrinligt. Det er jo nødvendigt at kunne dyppe det meste af vuggen, og med den lyse afbarkede pil, turde jeg ikke satse på åen.
Stagerne sat, til udsigten af tunge sorte regnskyer.
Stille og dejlig sommerregn, det trængte vi også til. Jeg sad i næsten tørvejr under parasollen, og vuggen stod halvvejs under åben himmel. Fin kombination der forhindre udtørring.
Dobbelt fransk sideflet med tilbageslag, der var ingen der havde sagt det behøvede at være for nemt. Hårdt arbejde blev delt over lørdag og søndag.
Kanten blev lagt indenfor, da søndag bød på sol og blæst, hvilket er en meget dårlig kombi for afbarket pil. Kanten lagde sig perfekt, helt uden knækkede stager.
Renklippet og afvasket i citronsyre, klar til tørring, madras osv. og baby til oktober.
Det var så min første vugge, et stort arbejde som har været en sjov udfordring.

Jeg har også været en tur på Pilefestival i august. I år blev det holdt på Nr. Hygum hjemstavnsgård ved Ribe. En fin weekend, hvor der var anledning til at møde alle de gamle bekendte i pilebrancen.
Jeg var på en enkelt workshop, hvor jeg lærte at flette et hårspænde i Rosmarin pil. Meget tynde og fine pil, som egentlig var overraskende stærke alligevel.

Strikketøjet har stået lidt stille, dog har jeg fået monteret den lille "dyrehandler Clausen" trøje til baby.











6 kommentarer:

  1. Den er blevet meget flot din vugge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du ha, særlig glad for ros af en pilefletter :-)

      Slet
  2. Sikke nogle smukke kunstværker. Heldig lille baby med både vugge og trøje.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Conni. Jeg håber det bliver solide brugsgenstande. Og vuggen kan sikkert komme til at rumme mange børn.

      Slet
  3. Hovsa...jeg troede, jeg havde kommenteret her!
    Nøøjj, hvor er vuggen smuk. Det mønster på siderne giver en visuel lethed.
    Håber, den bliver brugt i mange år😍
    Det fine runde hårspænde, kunne vel også bruges som sjalsnål?
    Trøjen er en dejlig klassiker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne. Ja jeg er godt trilfreds med resultatet, og skønt at de vordende forældre selv var med i planlægningen..
      Ja faktisk er hårspændet også anvendeligt som sjalsnål, det er bare ikke noget jeg nogensinde har gjort brug af.. så bliver det brugt, bliver det nok i håret.

      Slet