onsdag den 28. januar 2015

Firkantet..

At flette firkantede kurve er nok en af de største udfordringer når vi taler pileflet. Jeg har efterhånden været på en del kurser i firkantet, både med Steen Madsen og Rainer Groth som begge to er mestre i disciplinen. Og når jeg sidder med en firkantet kurv har jeg bestemt dem begge i mine tanker.
Jeg har flettet de sidste dage, denne gang i afbarket pil, hvilket er en lidt anden udfordring end når man fletter med bark på. Den afbarkede er hårdere at arbejde med, men har helt klart den fordel at den er nemmere at styre formen på. Når først pilen er lagt, så det knirker, så bliver den på sin plads.
Jeg har nok mest kigget i Ranier Groth stilen denne gang. Måden hanken er lavet på er i hvert fald fra hans kursus, og første gang jeg selv prøver at lave den.


5 kommentarer:

  1. Flot!!!!
    Hvorfor et firkantet svært? Er det pga. de skarpe knæk i hjørnerne?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det svære ligger i at holde formen, hjørnerne skal gerne have samme retning. Kurven har tendens til at dreje, så hjørnerne ikke står vinkelret. Så der er mok at holde fokus på. Og kanten er jo speciel ved hjørnerne, men der bruger jeg stadig mine bøger som hjælp.

      Slet
  2. Den er bare flot Hanne, du kan bare det pileflet . KH Dorte

    SvarSlet
  3. Sikke en smuk kurv.Du er dygtig :-)

    SvarSlet
  4. Tak for roserne Dorte og Margith :-)

    SvarSlet