lørdag den 2. august 2014

Flere fletterier

Jeg har fået flettet lidt af resterne fra forleden.. Pilen kan ikke ligge så længe når den er opblødt i disse varme dage, så det er bare med at få det anvendt. Det blev til en rund kurv denne gang, lav og med 2 greb, og en 6 bag 2 kant. Igen af Vestbirk Sø og sideflet af ørkenpil.



De sidste feriedage bruges til lidt havearbejde, nu er det mest høst. Bønner er plukket og løg er gravet op og lagt til tørring. Der er rigtig mange løg i år, så jeg håber jeg kan opbevare dem i vinter.

10 kommentarer:

  1. Det lyder ganske eksotisk med dine materialer! Igen en smuk kurv fra dig.
    Høsten er for døren. Her er det gemalen, der går i køkkenet. Han har lavet agurker, ribssaft... går og skuler til haslerne der smider nødder på jorden pga. tørken....

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt du nævner haslerne... Vi har for første gang i den tid vi har haft hassel masser af nødder på træerne. Det opdagede jeg ved at der lå en masse på jorden.. Er det pga. Tørken tror du, og kan man ikke spise dem når de er grønne?

      Slet
    2. Det eneste stede jeg fandt om grønne hasselnødder: http://www.gastro.dk/opskrifter/ravarer/det-spiser-vi-i-september
      ud over snapseopskrifter....
      Ellers var der mange om larver i nødderne, og så skulle de fjernes for at undgå at larverne gik i jorden og blev til flere næste år!
      Prøvede at google "Grønne hasselnødder". Erik mener det er tørken, men vi skal da vist have kigget nærmere på de nedfaldne nødder...

      Slet
    3. Erik siger, at man sagtens kan spise grønne nødder; han har spist mange!!

      Slet
  2. Sikke dog nogle flotte kurve …….

    SvarSlet
  3. Friske grønne hasselnødder, anses for at være en delikatesse. NOMA ville sikkert tage både nødder og larver, med stor glæde. De smager fantastisk godt, altså nødderne. NOMA må have larverne for min skyld.
    Fin kurv du har flettet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne.. Så blev jeg så klog på grønne nødder, og afsløret at jeg ikke er så klog på finere madkunst ;-)
      Jeg har knækket et par af nødderne, de var aldeles tomme... Jeg må ud og knække nogle flere :-)

      Slet
  4. Hej Hanne

    Fantastiske kurve.
    Ved du, hvor man kan købe stiklinger af Vestbirk Sø og Ørkenpil? (hos dig?)

    Glædeligt NYT ÅR
    Annette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Annette.
      Jeg er jo flyttet fra min ejendom med pil osv. Så jeg har ikke nogen stiklinge selv, men jeg har jo en hel del venner i Himmerlands flettekreds. Jeg er rimelig sikker på hvis du spørger hos tantepil.dk at der er mulighed for at købe stiklinge. Hun har i hvert fald fået stiklinge fra mig for et par år siden.
      Hvis ikke det lykkes for dig at komme i forbindelse med Annette/ tantepil, så

      send mig lige en mail på helle4hanne@gmail.com, så skal jeg lige spørge i kredsen.
      Også godt nytår til dig.
      Mvh. Hanne

      Slet