tirsdag den 26. januar 2016

Søkoglaks, sivsko og karklude

I lørdags var der igen træf i flettekredsen, og denne gang havde vi besøg af Lilia Birch fra Randers Fjordcenter. Hun gav en spændende fortælling om livet i Uggelhuse, og en opvækst i en familie der ernærede sig som sivflettere. Og vi fik en indsigt i arbejdet med sivfletningens kunst. Heldigvis fik vi også afprøvet med egne hænder, et fantastisk materiale som kan bruges til en masse.


Her et udpluk af de medbragte arbejder.


Lilia's egne sivsko fra hendes barndom, utrolig holdbare og fine.


En fodskammel i sivflet - fra kirken i Virring, hvor man i sin tid havde fodskamler til alle kirkegængere, for at gøre gudstjenesten mere komfortabel, og modstå fodkulden.


Jeg fik afprøvet fletning med 5 og 7 siv, samt sammensyning og snoning af tovværk. Det ser ikke ud af så meget, men dejligt at have materialet i hænderne.
Så håber vi lidt på at få besøg af Lilia igen når vi nærmer os jul, så vi forhåbentlig kan prøve at flette en julebuk.

Lidt januarhæklerier bliver det også til, når håndboldkampene ikke er alt for sindsoprivende. Karklude kræver ikke det største opmærksomhed. Den foreste er vævehæklet fastmasker og luftmasker. Den midterste er skiftevis fastmaske og stangmaske forskudt hver omgang. Det er begge teknikker jeg har prøvet flere gange. Men den bagerste er lavet af halve stangmasker, der kun hækles i bageste løkke. Den er ny for mig - jeg synes det giver et meget flot forløb. Metoden er hapset fra et sjal mig søster var igang med at hækle.





4 kommentarer:

  1. De kunne få få meget ud af de forhåndenværende materialer. Og gerne smukt udført. Men hvad er søkoglaks???
    Dine klude er også fine.. Virkeligt smukke mønstre.
    Hæklede klude? Hvordan er de i brug i forhold til strikkede? Forestiller mig at de er fastere og måske sværere at vride?

    SvarSlet
    Svar
    1. Søkoglaks er faktisk bare navnet på sivene. Og det er jo fantastisk bare at gå ud til fjorden og så har man sit materiale ganske gratis.
      Det der med brug af hæklede karklude kan jeg faktisk ikke svare på, da jeg stadig ikke har taget nogen i brug.. Det burde jeg jo nok se at gøre så jeg ved om der er nogen grund til at fortsætte. Det er bare så hyggeligt at sidde med - når man ikke har fuld fokus på hænderne. Til håndbold osv.

      Slet
  2. Ser rigtig spændende ud med det siv, og altid dejligt at lære noget nyt.
    Jeg har også noget strikketøj der er nemt her i håndboldsæsonen, men nu er det ovre og jeg kan strikke lidt mere med mønster. KH Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja håndbolden fik en brat afslutning igår, lidt ærgerligt, for det er nu sjovt at man kan blive så fanget af det.

      Slet